Är din organisation redo för GDPR?

Den nya dataskyddsförordningen kommer innebära stora förändringar som i sin tur kan komma att medföra enorma omställningar för er organisation. Vad är skillnaden mellan nuvarande lagstiftningen och den nya förordningen? Planeringen och införandet av nya rutiner börjar redan nu kring allt ifrån intern styrning, kommunikation, hantering av IT-system, personal m.m.

Unga jurister i clinch med gamla värderingar

För dagens nyutexaminerade jurister är inte nödvändigtvis lön och karriär viktigast. Värderingar, personlig utveckling och flexibilitet är exempel på faktorer som blir allt viktigare för jurister ur ”generation Y”. Risken är därför stor att byråerna missar topptalangerna. Det menar Zarina Virsholm, partner och rekryterare på Sharp Recruitment.

FRAMTIDENS ADVOKATBYRÅ – HUR?

Vi hyllar Årets Advokatbyrå 2016 med ett kunskapsevent på tema framtiden – HUR agerar Framtidens Advokatbyrå?

Dataskyddsexperter spås en ljus framtid

IAPP uppskattar att företag världen över kommer behöva anställa 75 000 personuppgiftsombud med anledning av dataskyddsreformen.

Sharp Recruitmen deltar på VQ Knowledge and Strategy Forum 2016

VQ Forum brings together thought leaders and champions of change in the legal profession to discuss strategy and key developments in the legal market. This year’s main theme is reinvention and disruptive innovation.

Kunskapsglapp gällande skatteutmaningar i svenska företag

Många CFO:s förstår inte utmaningar och möjligheter som skattelagstiftningen ger. Det bekräftar allt fler skattechefer på de större bolagen.

Semesterfoton undanbedes på Linkedin

Linkedin men även Facebook och Twitter är guldgruvor för rekryterare när de söker efter intressanta kandidater. Men vad tittar de efter och vad går bort? Här berättar tre rekryterare hur de jobbar med sociala medier.

Kalla kundsamtal, ej lönsamt?

Här om dagen fick jag ett meddelande från min kollega om att hon läst ett inlägg här på LinkedIn som handlar om att kalla kundsamtal inte är lönsamt.

Min första reaktion blev: VA? Hur är det möjligt? Vem skriver en sådan sak? Jag tappade helt fokus från det jag höll på med och kunde inte sluta tänka på detta. Har själv inte läst inlägget, men jag behöver inte läsa det för jag vet till 100% att det är SÅ FEL.

Jag har jobbat med b2b i cirka 15 år och under alla dessa år. I alla olika säljroller jag haft, oavsett om det varit i min säljchefsroll eller am-roll, har jag ALLTID ringt kalla kundsamtal. Kalla kundsamtal som kan ha varit ”sälja här och nu över telefon” eller kalla kundsamtal för att boka in ett möte med en ny kund.

För mig är detta enbart en styrka men framförallt är det en attityd och inställningsfråga.

Karriärshunger!

Frågan alla arbetssökande borde ställa sig innan en arbetsintervju är:

“Vad betyder ordet karriär för mig och vad vill jag få ut av kommande år i arbetslivet?”

Vecka efter vecka sitter jag och hör kandidater säga: ”Jag vill komma till en arbetsplats som erbjuder en långsiktig karriär!”

Men vad betyder det för just dig? Denna fråga är så extremt individuell och har olika betydelser för var och en av oss. Många har nog bara fastnat i att man ska säga så för det låter bra när man sitter där under arbetsintervjun. FEL! Man måste kunna utveckla sitt svar. Ta upp karriärsfrågan om ni kan ge en motivering annars är det totalt meningslöst. Gräv djupare i frågan. -Vad vill jag egentligen få ut av min framtida karriär? Vad är nästa steg för mig i min utvecklingskurva?

Titeljagande säljare

Ofta när jag sitter i intervjuer träffar jag på säljare som endast är ute efter en FET titel. Många säljare räds till och med att kalla sig själva “säljare” . Det är fult och har en tydlig stämpel över sig. Varför ska man behöva skämmas över att kalla sig säljare och hur stor faktor har försäljningscheferna själva?

Stort fokus läggs på hur man ska titulera sig, men många vet inte ens vad begreppet Account Manager, Key Account Manager, Account Executive,  Contract Manager, Business Developer osv (listan kan göras lång) innebär. För några veckor sedan satt jag i en intervju med en bra kandidat som under hela intervjun, upprepade gånger, tyvärr bara hakade upp sig på vad rollen han/hon sökte kallades för och inte vad själva tjänsten handlade om eller vad företaget som helhet hade att erbjuda. Istället var det fokus på jakten efter rätt titel och inget annat.

Kvinnliga säljchefer- Var är ni?

För ca 4 år sedan satt jag på ett frukostseminarium som handlade om retorik, talets förmåga och hur man ska nyttja verktygen för att nå ut med sitt budskap.

En kvinnlig åhörare räcker upp sin hand och ställer frågan rakt ut “hur kommer det sig att jag hela tiden blir behandlad som lilla flickan i rummet som inte vet någonting, bland mina manliga kollegor…?” Det visade sig snabbt att kvinnan var en mycket duktig säljare men fick aldrig den respekt hon förtjänade av sina manliga medarbetare. Sura gubbar om ni frågar mig!

Sharp Recruitment i Affärsvärlden – Det fattas unga manliga jurister

Fjolåret var ett bra år för affärsjuristerna. Stora transaktioner och en glödhet börs låg bakom omsättningsökningen för branschen.

Toppresterande jurister lämnar inte advokatbranschen för att bli bolagsjurister

Under en relativt kort period har advokatbranschen upplevt en omvälvning – konkurrensen har ökat liksom kraven från klienterna. Nya skatteregler har lett till olika strukturella åtgärder vilket i sin tur har inneburit stora omorganisationer. Det sker en generationsväxling i branschen. Allt detta och mycket mer har tvingat byråerna till nya insikter och åtgärder. Fler anställda på advokatbyråerna..