Skandia-Logga

Skandiabanken söker ny medarbetare till sin Complianceavdelning

Skandia är en av Sveriges största bank- och försäkringskoncerner med en väletablerad complianceorganisation. Vi fortsätter bygga framtidens digitala bank med fokus på privatmarknaden vilket innebär en spännande och utmanande förändringsresa. Skandiabanken ska fortsätta förstärka sin positionering och förmåga att kunna omhänderta och efterleva de ständigt förändrade och förnyade regelkraven. I detta arbete spelar compliance en mycket viktig roll.

Vi söker nu ytterligare en Compliance Officer till vårt team.

Beskrivning

Som Compliance Officer hos oss kommer du att få en central roll i arbetet med att stödja och följa upp Skandiabankens regelefterlevnad på de områden som ingår i compliancefunktionens ansvar.

Vi är en renodlat digital bank som erbjuder produkter och tjänster inom betal-, spar- och lånområdena, vilket innebär att våra spännande utmaningar inom compliance bland annat ligger på områden som digital utveckling av tjänster och produkter, IT styrning och informationssäkerhet, konsumentskydd samt penningtvätt.

Du kommer arbeta med bankens samtliga affärsverksamheter och till dina arbetsuppgifter hör t.ex. att ge råd och stöd i frågor som omfattas av compliancefunktionens ansvar, omvärldsbevakning avseende nya och förändrade regelverk, genomföra rapportering, ge stöd vid framtagande av nya och förändrade produkter och tjänster samt följa upp verksamhetens regelefterlevnad.

Som Compliance Officer kommer du arbeta såväl självständigt som tillsammans med övrig personal och, i stor utsträckning, nära den operativa verksamheten.

Du rapporterar till Skandiabankens Chief Compliance Officer.

Kvalifikationer och egenskaper

Vi söker dig med juristexamen och som har för tjänsten minst fyra års relevant arbetslivserfarenhet. Du har erfarenhet av arbete från banksektorn och har god förståelse för de complianceutmaningar som finns i en utpräglat digital bankverksamhet.

Du har goda kunskaper inom PSD 2 och Fjärde penningtvättsdirektivet. Har du arbetat med AML-frågor, outsourcing, intern styrning och kontroll, informationssäkerhet samt intressekonflikter är detta mycket meriterande. Likaså om du har erfarenhet och kunskaper inom GDPR.

För att lyckas i rollen måste du ha hög integritet, god samarbetsförmåga samt vara analytisk, ödmjuk och pragmatisk. Du trivs med att arbeta verksamhetsnära, har ett stort eget driv och kan arbeta självständigt. Det är av största vikt att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.

Ansökan

Varmt välkommen med din ansökan!

Urval sker löpande, ansök därför redan idag. I denna rekrytering samarbetar vi med Sharp Recruitment. Ansökan och CV skickas till: peter.ekstrom@sharprecruitment.se För ytterligare information eller frågor rörande tjänsten, kontakta Peter Ekström på 070-813 51 85.