I eftersvallet av finanskrisen 2008 inledde Jo-Anna sin juristkarriär inom M&A på Linklaters Advokatbyrå. Hon arbetade sedan med börsfrågor och transaktioner i åtta år på Advokatfirman Vinge innan hon beslutade sig för att lämna byråvärlden och kliva in i rollen som chefsjurist på Attendo. Sedan 2019 har Jo-Anna byggt upp Attendo-koncernens juristfunktion, som idag består av ett flertal jurister som var och en bygger upp och utvecklar sina respektive specialistområden. För två år sedan tillkom ansvaret för Attendos hållbarhetsstrategi.

– Det är ett väldigt givande och utmanande arbete. Grunden för all Attendos verksamhet är att erbjuda omsorg till människor som behöver olika slags stöd i vardagen. Omkring 30 000 kunder får sin omsorg av Attendo, varav de allra flesta bor på ett Attendo-boende. Och omsorg bygger på att människor tar hand om människor. I sin kärna är det väldigt tydligt. Det är en stor mångfald inom medarbetargruppen och det som förenar är ett engagemang för att de omsorgsbehövande ska kunna leva så självständiga liv som möjligt. Nästan varje detalj i verksamheten är hårt reglerad och förutsättningarna är präglade av både ideologi och samhällsekonomi. Privata aktörer behöver både utmana strukturer, utveckla nya lösningar och bygga långsiktiga partnerskap med det offentliga. För att klara detta, och som Attendo, dessutom vara börsnoterade, måste man verkligen leda tydligt, transparent och med hänsyn till alla intressenter, säger Jo-Anna.

Vad är din syn på branschens utveckling? Kommer behovet av juridisk expertis inom vård- och omsorgssektorn att öka?  

Behovet av jurister inom vård- och omsorgssektorn kommer fortsatt att öka, av det enkla skälet att det är en oerhört komplex och reglerad bransch – där allt måste bli rätt, men mycket kan gå fel då det handlar om människor som arbetar med människor. Dessutom måste hela samhället ta stora kliv framåt när det kommer till digitalisering och nya lösningar för att möta verkligheten där allt fler människor behöver vård och omsorg, samtidigt som resurserna är begränsade. Juridik är en av nyckelkompetenserna för att navigera i detta. Inte bara för regelkunskapen, utan för att sättet jurister ofta jobbar – strukturerat, strategiskt och långsiktigt – är värdefullt när man ska lösa problem och driva utveckling.

Hur säkerställer ni rätt kompetens för att möta era juridiska utmaningar?

Vi har tagit utgångspunkt i Attendos affär, största risker/möjligheter och långsiktiga mål för att identifiera vilka specifika kompetenser vi vill ha in-house. Det inkluderar till exempel dataskydd och digitalisering, upphandling och offentliga avtalsrelationer, tillstånd och fastighetsfrågor. Sedan har vi behövt hitta personer som tilltalats av att bygga upp en funktion. En sådan resa kräver trots allt att man skapar och utvecklar efter en vision och ett mål, snarare än kommer till helt etablerade processer, mallar och strukturer. Och så tar vi hjälp av vänner på stan när vi behöver!

Att bygga ett team handlar också om att se till att ha kul på jobbet, och att det känns meningsfullt. Vi försöker att arbeta efter approachen att juridik är ett av flera verktyg för att utveckla Attendos verksamhet och det innebär att varje person i teamet både samarbetar med andra delar av organisationen och driver egna projekt. Jag vill tro att de flesta av oss har ett behov av att känna att vi gör skillnad. Om vi kan hålla oss i Attendos långsiktiga mål och översätta dem till mål för teamet och, slutligen, för hur var och en av oss konkret kan ta oss mot dem, så tror jag att det är bra.

Läs mer: Gör inte misstaget att ta engagemanget för givet

Upplever du att konkurrensen på kandidatmarknaden har förändrats?

Ja, rekrytering har blivit svårare och kandidater ställer nu många relevanta frågor och högre krav än tidigare. Ur ett samhällsperspektiv är det positivt att jurister värderar sin kompetens högt och inser dess betydelse för organisationerna som man väljer att arbeta för. Samtidigt är det en utmaning att som arbetsgivare vara relevant och attrahera talanger. Inte minst för vård- och omsorgsbranschen, som för många är relativt okänd och inte har samma inbyggda appeal som annat man ser i sina sociala flöden. Förväntningarna på utvecklingsmöjligheter, flexibilitet och hög kompensation ökar också, samtidigt som respekten för privatlivet har blivit viktigare. Alla säger nog att deras företag klarar balansen, men hur? Jag upplever att det krävs mer dialog och mer konkret leverans för att vinna kandidaters förtroende nu.

Vilka är de största utmaningarna i din roll som chef?

Jag har först och främst fått lära mig att vara chef för jurister med expertis inom helt andra områden än mina egna. På en advokatbyrå vägleder seniora kollegor mer juniora kollegor på basis av egen erfarenhet och överföring av sakkunskap. Här måste mervärdet mycket mer sitta i ledarskapet, att försöka vara en bra chef på riktigt. Det är oerhört roligt men även utmanande att leda kollegor på ett klokt och närvarande sätt, samtidigt som man ofta ska hinna med att själv producera och vara tillgänglig för många. Den största utmaningen är nog att få tiden att räcka till.

Läs mer: Mångfaldens kraft på den moderna arbetsplatsen: En konversation med Diana Lashgari och Ilona Orgmetz

Du är numera även ansvarig för hållbarhetsstrategin. Vad tror du har bidragit till att hållbarhetsfrågan fått ett så stort uppsving, och vad innebär hållbarhet konkret för dig och för Attendo? 

Företag har länge haft stor frihet att prata om hållbarhet, men begreppet har ofta tillskrivits olika innebörder. Det har varit och är fortfarande svårt att utvärdera och jämföra bolagens hållbarhetsarbete eftersom arbetet med att definiera, mäta och utvärdera data för påverkan inom dimensionerna miljö och klimat, sociala förhållanden och bolagsstyrning inte är lika väl utvecklade som för finansiella resultat. Nu ställs allt detta på sin spets med ny och omfattande EU-reglering av rapportering av icke-finansiell data och ESG-baserad due diligence. Detta kommer att öka jämförbarheten, men bolagen måste också investera i sitt eget strategiarbete för att inte drunkna i regelstyrda perspektiv.

Vi arbetar därför nu framför allt med att avmystifiera det breda begreppet hållbarhet och konkretisera Attendos mål och arbete. Vi skapar ett gemensamt språkbruk och etablerar mätetal (KPI:er) som klargör och mäter vårt sociala och miljömässiga avtryck liksom hur vi tar vårt ansvar som ett stort företag i samhället. Fram växer ett holistiskt ramverk som bygger på Attendos långsiktiga strategiska mål, men inkorporerar vad de nya reglerna kräver. Med så många kunder och nästan 35 000 medarbetare är social hållbarhet i särklass viktigast för Attendo. Vi mäter vårt avtryck genom t.ex. kund- och medarbetarnöjdhet och tid investerad i kompetensutveckling. Vi har också implementerat evidensbaserade processer för att mäta livskvaliteten hos våra kunder. Det skulle vara fantastiskt om vi och hela branschen över tid kunde få data som visar vilken konkret skillnad omsorgsinsatser gör för att förbättra en individs livskvalitet.

Personligen tar jag mig an detta arbete med juridiken i ryggen och ett affärs- och verksamhetsfokus som styrare. Jag jobbar nära hela organisationen, men framförallt med finansteamet i detaljerna. Ekonomerna har redan ett etablerat språk och system som fungerar för att mäta resultat. Om detta leder jurister in i Excel vill jag dock låta vara osagt…

Vad är det bästa med din roll och Attendo som arbetsplats?

Attendo är ett inspirerande och syftesdrivet bolag som gör verklig skillnad i många människors liv. Det är ett företag med höga ambitioner som kontinuerligt utmanar traditionella strukturer och arbetssätt och som därmed driver hela omsorgsbranschen framåt. Jag och teamet har också fått stor frihet att bygga, utveckla, förändra och utmana även vårt eget arbete. Det bästa med min roll är att få realisera en vision och att jag tillåts sträcka mig bortom den traditionella juristrollen.

Nyheter

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.