Vi träffar Maria Sterner, VD på Fair Investments, och pratar bland annat om hennes tidigare roller som compliance officer, vad som varit mest utmanande i den rollen samt hur hon ser på utvecklingen inom compliance.
Idag arbetar du som VD på Fair Investments och innan dess kom du från ca 10 år som Compliance Officer. Berätta gärna om din resa från Compliance till VD?
Ett klassiskt bananskal är nog det som bäst beskriver hur det gick till. Jag hade kontakt med Fair Investments angående ett complianceuppdrag i slutet av 2018. Av flera skäl men mest pga att jag satt lite fast i ett tidigare åtagande så blev det inte av då. I maj 2019 återupptog vi kontakten men då med en ny infallsvinkel. De letade efter en ny VD som dels var väl insatt i regelverket för ett VP-bolag och dels hade tidigare ledarerfarenhet. I och med att vi haft kontakt och de hade full koll på vad jag gjort tidigare så fick de en idé om att deras nya VD kanske kunde vara jag. Och efter ytterligare intervjuer erbjöd bolaget mig en VD-tjänst som jag tillträdde i augusti 2019.
Du började din karriär på Skandiabanken och har sedan dess arbetat inom bank- och finansbranschen, och då främst inom compliance. Hur kommer det sig att du kom in på den banan?
På Skandiabanken började jobba extra 2000 när jag pluggade på juristlinjen och blev senare fast anställd. Där jobbade jag enbart i verksamheten, bl.a. med affärsutveckling, backoffice chef och kontorschef. När Skandiabanken i slutet av 2008 gjorde en omorganisation och minskade antalet chefer så tänkte jag att det kanske var dags att söka ett jobb som var av mer juridisk karaktär och då landade jag på Avanza Bank i början av 2009 som compliance officer. Det var en otroligt lärorik och rolig tid. Lärorik eftersom Compliance-området var ganska nytt och det fanns mycket att ta ställning till och roligt för att Avanza Bank hade en inställning av att testa nytt och en härlig stämning bland personalen.
Inom compliance har du haft många olika roller, bland annat som Head of Compliance. Vad har varit mest utmanande i din karriär inom Compliance?
Det mest utmanande för mig personligen har varit att jag haft lite myror i brallan och flyttat vidare till nya bolag och i och med det varit tvungen att lära mig helt nya områden. Jag har jobbat på en bank, ett investmentbolag, ett återförsäkringsbolag, ett värdepappersbolag och en koncern med ett livförsäkringsbolag, ett värdepappersbolag och ett fondbolag. I den ordningen. Men det mest utmanade jag varit med om på ett bolag var under den period jag var ansvarig Compliance Officer för ett fondbolag som under en väldigt turbulent tid fick uppmärksamhet och frågor samtidigt från två myndigheter och media. De första frågorna från FI kom när jag jobbat för bolaget i två-tre månader. Internutredning, kartläggning och besvarande av frågor upptog stor del av arbetstiden under en lång period. Det var en väldigt lärorik men otroligt påfrestande tid med en surrealistisk känsla av att arbeta i konstant motvind.
Vad är dina tips och råd till någon som vill börja arbeta inom compliance? Vad ska man tänka på och hur går man till väga?
Det underlättar att ha läst juridik i någon form, eller i alla fall ha ett intresse av och förståelse för regelverk. Ska man jobba inom finansbranschen underlättar det också att ha viss insyn i hur den fungerar t.ex. vad finansinspektionen har för roll, vilka olika aktörer som finns och såklart vilka olika regelverk som finns. Om man sen är strukturerad och pedagogiskt lagd så man kan förklara för andra som inte är så intresserade av regelverk vad de innebär och hur de ska implementeras i en organisation så tycker jag absolut att man ska söka sig till en Complianceroll. Mitt tips till dig som precis fått ditt första Complianceuppdrag är att plöja igenom bolagets interna regelverk, särskilt verksamhetsplanen, för att på det sättet få en bild om vad bolaget gör och efter det Internrevisonrapporter och rapporter och ev. gapanalyser från Compliance och Risk. På så sätt kan du bilda dig en bild om bolaget från insidan.
Du har ju som sagt en lång karriär inom compliance på olika bolag. Hur ser du på den framtiden utvecklingen inom området? Finns det några trender och tydliga förändringar som du ser?
Trenden har varit och är att regelkraven ökar och blir än mer komplext att följa. Jag tror att Complianceuppdragen mer och mer kommer specialiseras framöver av den enkla anledningen att det är svårt, nästintill omöjligt, att ha koll på allt på alla områden samtidigt. Specialiseringen har redan påbörjats men den kommer fortsätta. En trend jag tycker mig se just nu är att kunskapsdelningen ökar. De som är experter på sitt område bjuder in till webinarier för att dela med sig på ett oerhört generöst sätt. Om det beror på den situation vi befinner oss i just nu där vi är förhindrade att träffas eller om det kommer fortgå senare får väl framtiden utvisa.
Sist men inte minst, frågan som är på allas läppar i dagsläget är Covid-19. Vi som rekryterare ser en fortsatt rätt jämn efterfrågan på Risk och Compliance. Påverkas er compliancefunktion av det rådande läget?
Nej och ja. Kraven på regelefterlevnad har på inga sätt minskat pga Covid-19, inte vad jag kunnat notera än i alla fall. Men arbetet utförs mer på distans. Vi anställde en junior Compliance Officer precis innan utbrottet och glädjande nog går det utmärkt inte bara att arbeta på distans utan även att handleda en nyanställd på distans.
Har du behov av att rekrytera alternativt tillsätta en konsult inom Legal, AML, Risk, Compliance eller Tax?
Hör av dig till Peter Ekström för att höra mer om hur vi kan lösa ditt behov.
Peter Ekström: 070 813 51 85 alternativt
peter.ekstrom@sharprecruitment.se
Nyheter
2024-10-24
|
Categories: Artikelarkiv, Nyheter, Undersökningar & rapporter2024-10-24
Categories: Artikelarkiv, Nyheter, Undersökningar & rapporter
Kontakt:
Vi vet var kompetensen finns. Ring oss direkt 08-41 09 98 00, maila info@sharprecruitment.se, eller fyll i formuläret: