Jina har en konsekvent bakgrund inom försäljning och började parallellt med sina studier arbeta inom telemarketing redan under hennes tidiga tonår. Under gymnasiet sålde hon American Express-kort ute på Arlanda och olika köpcentrum. Efter studenten bokade hon säljmöten och byggde upp en kundbokningsavdelning på Söderberg & Partners. Ett par år senare gick Jina vidare till Laika för att sälja olika finansiella tjänster, samtidigt som hon påbörjade sina universitetsstudier och tog sin examen i statistik och nationalekonomi med finansiell inriktning från Stockholms universitet.

Efter avslutade studier valde Jina att lämna Stockholm. Det var svårt att få jobb på storbankerna eller deras mäklarfunktioner och hennes hemstad började kännas liten och alltför homogen. Hon flyttade till London, vilket kändes som ett naturligt val med hänsyn till hennes intresse för aktiemarknaden.

– Det var en annan mentalitet i Storbritannien, där företagen vågade ta en större risk att anställa, och i London var det betydligt enklare att komma till intervju. I London var man dessutom i större utsträckning öppna till att låta intervjupersoner göra ett case och ge en presentation under intervjun, i stället för att endast titta på CV:t vid rekrytering, säger Jina.

Jina sökte tio tjänster i London och fick komma på lika många intervjuer. Hon började jobba på en investmentbank med fokus på aktier.

– I England finns en fascination för att man ska ha studerat på ett visst universitet, samtidigt som ens studier inte behöver ha någon som helst koppling till vad du arbetar med. Mina kollegor bredvid mig hade studerat historia och geologi, men arbetade med aktier.

Till en början var Jinas inlärningskurva brant och det tog ett bra tag att lära sig om aktier. Hon satt på Berenberg Bank i ett par år innan hon blev rekryterad till mäklardesken på Goldman Sachs i London 2016. Sedan 2019 har hon fortsatt arbetat i samma roll men i Goldman Sachs svenska verksamhet.

– Det första jag reflekterade över hemma i Sverige var ojämställdheten. Det förvånade mig att ofta så stor andel som 40 % av handlargolven i London utgjordes av kvinnor, i Sverige är den andelen ofta så låg som 15%. Vi är mer gammalmodiga i Sverige, sämre på att föryngra inom finansbranschen och när man väl gör det riskerar bolagen att få stark kritik. Det positiva är att det finns en mycket större förståelse för livet utanför jobbet än vad det gör i London, och bättre förutsättningar att till exempel vara föräldraledig och kombinera jobbet med familj. I London är det ofta en förutsättning att ta in en barnflicka för att kunna balansera arbete och privatliv.

Samtidigt reflekterar Jina över Stockholms lillebrorskomplex:

– Det är både en välsignelse och förbannelse att vara en storstad som fortfarande är så pass liten som Stockholm är – en ankdamm. Det är samma namn och människor som florerar och skapar konkurrens, anlag för skvaller och bekräftelsebehov. Vi är inte så stora och starka som vi ofta tror att vi är. Stockholm är en viktig stad men inget epicenter, konstaterar Jina.

Kompetensförsörjningen i Sverige problematiseras till följd av de förutsättningar man har som land, menar Jina och förklarar:

– Arbetsmarknaden är extremt stor i England, både sett till antalet och kvalitén. Volymen skiljer sig åt både sett till antalet jobb och kandidatmarknadens storlek. Kandidater man träffade i England var lite mer måna om att höra om vad arbetsgivarna hade att erbjuda och mer kräsna än i Sverige, där sällan kritiska frågor ställs under arbetsintervjun. Både kandidaternas och bolagens valmöjligheter är begränsade, vilket gör det svårare att rekrytera duktig säljare.

– Den stora utvecklingen som skett i Sverige är att det blivit fler icke-svenskar som kommer in på arbetsmarknaden. Fler utländska kandidater söker sig till Sverige och är villiga att flytta hit och bosätta sig här för jobb. Det är oerhört positivt. Samtidigt är det i Sverige svårare att komma in på det personliga under en rekrytering och att få grepp om personen i fråga. Det är mycket större fokus på kompetens och tidigare erfarenheter.

Goldman Sachs organisation i Sverige består av 85 personer, man har haft ett kontor i Stockholm sedan 1998 men har opererat i regionen sedan 1980-talet. Sedan 5–6 år har man expanderat verksamheten och även förvärvat techbolaget Pantor. En stor del av kontoret i Stockholm arbetar inom tech.

– På Goldman Sachs är man väldigt duktiga på att se och tillvarata medarbetares talanger. Många tror att man behöver ha ett fantastiskt akademiskt CV för att lyckas på Goldman Sachs, men hög motivation är väsentligt mycket viktigare. Man är duktig på att se och fånga upp talanger i organisationen och ge dem nya ansvarsområden baserat på talang och motivation snarare än exakt vad man gjort tidigare. Det är något som fler bolag i Sverige kan ta efter och förbättras inom.

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.