”Jag har aldrig haft en romantisk advokatdröm”

Sharp Recruitment träffar My Goland, chefsjurist på Schibsted, och ställer frågor om hennes roll på ett stort mediehus samt får tips och råd om hur man tar sig in i styrelserummet som jurist.

Du är nu inne på ditt elfte år på bolaget; berätta gärna om din resa och hur din roll har utvecklats genom åren.

-Jag har ju en bakgrund som omfattar både kultur/media och juridik så när jag för snart 11 år sedan fick erbjudandet att förena dessa intressen i en tjänst, som dessutom innebar en möjlighet att få bygga upp någonting från grunden, var jag bara tvungen att tacka ja. När jag började här var jag den första jurist som anställdes i Schibsteds svenska verksamheter.

Organisationen var inte van att ha denna typ av stöd som en integrerad funktion i verksamheten. Med risk för att uttrycka sig slarvigt så skulle jag säga att man var van att ”köra på” och ta smällen om/när den kom. Att verksamheterna inte hade jurister ”på insidan” för 10+ år sedan var dock inte på något sätt unikt för Schibsted. Min förståelse är att det såg ut så i de flesta mediehus. Det var utmanande men otroligt spännande att komma in som jurist i en så omogen och samtidigt stolt miljö (med spetskompetens inom andra områden). Det gällde att bevisa vilket mervärde jag som jurist kunde addera till affären.

Från början var man osäker på om det fanns behov av en heltidstjänst för en jurist. Jag var dock snabbt uppe i 150 % och fick så småningom anställa en till person i mitt team, och så ytterligare en. Idag är jag chefsjurist för de svenska verksamheterna och har ytterligare en jurist som stöttar tidningarna och tillväxtbolagen i Sverige i min grupp, samt en compliance-officer som arbetar dedikerat med våra fintechbolag. Därtill har vi i Sverige två jurister som arbetar dedikerat med Blocket, en skattejurist och ett par privacy-jurister. Jag skulle säga att detta är tecken på att vi i mediebranschen har fått allt större behov av specialisering, inom i stort sett alla våra områden.

Vad är det absolut bästa med rollen som Head of Legal på ett av Nordens största mediebolag? 

-Det absolut bästa är utan tvekan alla smarta, kunniga och inspirerande kollegor! Efter mer än tio år på Schibsted lär jag mig någonting nytt varje dag. Jag drivs av att förstå och kunna bidra till affären, inte bara de ekonomiska resultaten utan också HUR vi gör affärer.

Otroligt skickliga tech-utvecklare, säljare, journalister, entreprenörer med flera lär mig om deras respektive utmaningar och tillsammans gör vi förhoppningsvis varandra och Schibsted lite smartare, lite bättre, varje dag. Det är stundom väldigt intensivt men efter mer än 10 år känner jag fortfarande ganska ofta att jag är förälskad i mitt jobb.

Du tog din jur. kand. 2005 och inledde karriären på advokatbyrå. När insåg du att det var en bolagsroll du ville till och varför Schibsted? 

-Jag tog en fil.kand. i Media- och Kommunikationsvetenskap 1996 och arbetade som bland annat projektledare och teaterproducent innan jag som relativt ”gammal” påbörjade mina juriststudier 2001. Jag tror att detta gjorde att jag hade relativt lätt för att hoppa tillbaka till världen utanför advokatbyrån. Genom praktik i domstol och arbete på advokatbyrå lärde jag mig (i vart fall delvis) det juridiska hantverket. Jag har dock aldrig haft en romantisk advokatdröm, utan trivs i en mer verksamhetsnära roll med längre horisont, dvs. att de små förändringar vi gör i verksamheten idag ger utdelning i vårt sätt att göra affärer även på lång sikt. Att det inte blev fler år på advokatbyrå berodde dock på att det var just Schibsted som kontaktade mig. Jag fick förmånen att ”föra ihop” mina världar.

Att arbeta som jurist på ett stort mediehus måste ha sina utmaningar. Jag tänker att du är omringad av alltifrån journalister till produktionsteam till säljare, och idag, ca 10 år senare, är du fortfarande ”My juristen” på arbetet, eller är du ”My” med dina medarbetare?

-Haha, jag är nog bara ”My” hos Schibsted. Juridiken är min utbildning och präglar mitt sätt att analysera och lösa problem och vilka verktyg jag använder. Jag är Head of Legal på visitkortet och med det följer ett stort ansvar för bland annat riskvärderingar och rådgivning. Jag ser mig dock hellre som ett bollplank och om möjligt en kompass i knepiga frågor, än som innehavare av en snävt avgränsad roll. Jag vill skapa mervärde och göra oss lite bättre. Jag tycker att det är intressant att jurister till skillnad från personer med andra utbildningar i vissa fall tenderar att bära sin utbildning som ett plakat framför sig, istället för att se det som att vi har utrustats med andra verktyg än personer som gått andra utbildningar.

Du sitter med i ett antal olika styrelser inom koncernen, vad är ditt bästa tips för en Head of Legal som vill ta sig in i styrelserummet – vad bör man tänka på? 

-Den vanligaste vägen, och det var även min, är nog att ta sig in som styrelsens sekreterare. Som jurist har du kunskap och verktyg för att hålla ordning så att beslut fattas i rätt forum, att styrelsen är beslutsför, att protokoll förs på ett korrekt sätt etc. Därför är denna roll naturlig att ta. För mig har det varit oerhört värdefullt att ha fått detta förtroende under många år. Det ger inblick i affären och strategiska överväganden, vilka i sin tur skapar förståelse och ger bättre förutsättningar för adekvat rådgivning och riskvärdering när du senare får t.ex. ett avtal på ditt bord för genomgång. Att sedan få kliva in i en roll som styrelseledamot innebär naturligtvis ett ökat ansvar och en ibland svår uppgift, att lägga bort att ”bara” vara en expert eller en ”ordningsperson”. Det har i alla fall jag fått öva på. Det är lätt att falla tillbaka på det område där du vet att du kan bidra, betydligt mer utmanande att våga ta plats i andra frågor. Ett tips är väl att ha en person i rummet som du litar på som kan ge dig helt prestigelös feedback på hur du bidrar.