Linkedin men även Facebook och Twitter är guldgruvor för rekryterare när de söker efter intressanta kandidater. Men vad tittar de efter och vad går bort? Här berättar tre rekryterare hur de jobbar med sociala medier.

Hur använder ni sociala medier när ni söker kandidater?

Sara Molin, rekryteringschef Jurek: ”Vi använder oss av sociala medier främst utifrån två aspekter när vi söker kandidater; antingen genom att annonsera våra tjänster eller genom att aktivt söka upp och kontakta kandidater med profiler som matchar de tjänster vi arbetar med.”

Zarina Virsholm, partner & rekryteringskonsult Sharp Recruitment: ”I alla våra rekryteringsuppdrag arbetar vi parallellt med annons- och sökförfarande. Det gör vi dels för att inte förspilla tid på att invänta att rätt kandidat dyker upp samt säkerställa att vi kan presentera rätt kandidater inom två veckor. För att kunna uppfylla detta använder vi oss av sociala medier både för annonsering av olika tjänster och sökning av kandidater. De sociala mediekanalerna kan variera beroende på de uppsatta kriterierna för den specifika tjänsten.”

 

Mats Holmberg, partner Boardtalk: ”Vi arbetar aktivt med sociala medier. På vår egen ”företagssida på Linkedin lägger vi ut alla annonser vi arbetar med. Vi försöker få så många ”tummen upp” som möjligt från vårt nätverk så vi vet att våra annonser sprids vitt och brett. Linkedin ger oss också en chans att komma i kontakt med kandidater som inte aktivt söker jobb. Det är ett ovärdeligt verktyg för oss! Vi har även ett aktivt twitter konto där vi annonserar alla våra annonser. På Search/headhunt-sidan så har vi flera researchers och konsulter som mycket aktivt arbetar med att leta efter rätt kandidater.”
Vad tittar ni särskilt efter?

Sara Molin: ”Vi tittar särskilt efter kandidater med erfarenhet, utbildning och kompetens som matchar de tjänster vi arbetar med. Precis som när vi tittar på en cv eller ansökan finns det också olika sätt att sticka ut via t.ex. en Linkedin-profil, exempelvis genom att ha en Sammanfattning som fångar intresse.”

Zarina Virsholm: ”Det beror på vad vi letar efter. Inom juridik och compliance vill vi snabbt se utbildning och titel i kombination med antal arbetade år samt var kandidaterna har arbetat. Finns dessutom en kortare presentation, gärna i punktform av målsättning, värdegrund med mera, är det ännu bättre. När vi däremot söker finansiella rådgivare eller säljare är det något mer komplicerat eftersom titlarna varierar mycket från företag till företag. Det blir därför viktigare med en bra arbetsbeskrivning. Sammanfattningsvis kan man säga att en Linkedin-presentation helst ska se ut som ett cv med kort sammanfattning av arbetsuppgifter och presentation. Framför allt ska den vara säljande!”

Mats Holmberg: ”Det är viktigt att profilerna på Linkedin innehåller ungefär lika mycket som ett cv. Vi vill ju egentligen inte bara veta vad kandidaten gör idag utan även förstå hur personen vill utveckla sin karriär. Alltså letar vi både efter viss detaljkunskap men vi vill också få en helhetsbild av kandidaten. Ibland är det också mycket intressant att se om man har några gemensamma kontakter vilket kan ge bra referenser senare i uppdraget.”

Vad går bort?

Sara Molin: ”Det beror helt på vad vi är ute efter just då. Men eftersom rekryterare och arbetsgivare använder sociala media mer och mer, framför allt Linkedin, är det ett tips att överhuvudtaget finnas med och ha en uppdaterad profil. Jag tycker också att det är viktigt att tänka på att Linkedin är en karriärsajt och att fokus ska ligga på detta i till exempel inlägg, uppdateringar med mera. Ett annat tips är att tänka på vad du använder för bild. En professionell, neutral bild är att rekommendera medan du bör undvika till exempel en festbild.”

Zarina Virsholm: ”Det man inte vill se är alldeles för långa beskrivningar med för mycket information.”

Mats Holmberg: ”Stavfel, blandning av svenska och engelska, ett foto som inte passar med karriären. På Linkedin har man en professionell profil och därmed undanbedes till exempel semesterfoton.”

Finns det något som många missar i presentationen av sig själva?

Sara Molin: ”När det gäller Linkedin är det många som enbart har med titel och arbetsgivare på sin profil. Om man vill öka sin sökbarhet och styrkan i profilen är det ett tips att precis som i en cv ha med beskrivning av arbetsuppgifter, ansvarsområden, uppnådda resultat med mera. Lägg även till ”Kompetenser” för att öka sökbarheten ytterligare. På så sätt är det enklare att få en bra bild av vem du är och vad du kan.”

Zarina Virsholm: ”En Linkedin-sida kan användas i säljande syfte, vare sig man aktivt eller passivt söker nya utmaningar, möjligheter eller affärskontakter. Använd ord som beskriver just dig och ta gärna inspiration av rekryteringsannonser som lockar dig, till exempel genom att väva in ord som affärsdriven, analytisk, strukturerad, prestigelös, energisk med mera. Och, det viktigaste av allt – glöm inte ta med aktuella kontaktuppgifter med mailadresser som används och gärna telefonnummer. Varför är man annars med på Linkedin?”

Mats Holmberg: ”Jag tycker att presentationen av en själv ska vara som ett ”öppet cv. Det vill säga, om det är något du lär dig, utbildar dig till eller projekt som slutförs så skriv in detta direkt i profilen. Då vet du att det sista är med. Dessutom ger det en uppdatering till ditt nätverk varje gång. Annars tycker jag generellt att man ska ha med ett foto som passar så att bilden av profilen blir mer levande. En vanlig miss är annars att man skriver för lite om sin nuvarande eller tidigare tjänst. Enbart titel räcker inte för att man ska förstå vad personer arbetar med.”
Ska man ta kontakt om man ser att en rekryterare varit inne på ens Linkedin-sida?

Sara Molin: ”Inte nödvändigtvis. Vi rekryterare är inne och surfar en hel del på Linkedin, och det är inte alltid vi har en specifik anledning. Om du är på jakt efter nytt jobb kan det dock vara en god idé att ta kontakt med ett antal rekryterare och lägga till dem i ditt nätverk. Ett tips är då att skriva i inbjudan att du är på jakt efter nya utmaningar och att det är av den anledningen du vill skapa kontakt.”

Zarina Virsholm: ”Självklart! Tyvärr känner sig nog många obekväma med att ta kontakt. Men till oss är alla alltid välkomna oberoende vem man är och om man söker aktivt efter ett nytt arbete eller bara är nyfiken på varför rekryteraren har varit inne på sidan. Vi tar gärna en kaffe för att lära känna nya potentiella kandidater eller bara för att hålla oss à jour med vad som händer i branschen.”

Mats Holmberg: ”Nja, tveksamt. Vi tittar på hundratals profiler varje vecka så det kanske är lite overkill. Dock kan det vara bra att besöka rekryteringsbolagets hemsida. Då kanske du hittar mer information om den tjänst som gjorde att konsulten tittade på just din profil.”

 

Artikel från Realtid

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.